Transportation Systems and TechnologyTransportation Systems and Technology2413-9203Eco-Vector7199710.17816/transsyst20217287-96Research ArticleStarting forces of the traction linear induction motor with adjustable resistance of the short-circuited winding of the secondary elementSolominVladimir A.<p>Doctor of Technological sciences, Professor</p>ema@rgups.ruhttps://orcid.org/0000-0002-0638-1436SolominAndrei V.<p>Candidate of Technical Sciences, Associate Professor</p>vag@rgups.ruhttps://orcid.org/0000-0002-2549-4663ChekhovaAnastasia A.<p>Graduate</p>ema@rgups.ruhttps://orcid.org/0000-0002-3410-3687Rostov State Transport University010720217287962206202122062021Copyright © 2021, Solomin V.A., Solomin A.V., Chekhova A.A.2021<p><strong>Background:</strong> Development and research of linear traction drives for Maglev transport is an urgent task. Linear induction motors can be used as traction machines for advanced rolling stock.</p>
<p><strong>Aim:</strong> Study of the starting characteristics of an adjustable traction linear induction motor with variable resistance by a short-circuited winding of the secondary element.</p>
<p><strong>Methods:</strong> Theoretically, relations were obtained for calculating the traction starting forces of an adjustable linear induction motor with various designs of a short-circuited winding of the secondary element.</p>
<p><strong>Results:</strong> Based on the obtained ratios, the calculations of the starting traction forces of linear induction motors intended for use in promising modes of transport were performed.</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> The results of calculating the starting traction forces of adjustable linear induction motors make it possible to reasonably select the modes of starting the motor depending on the design of the secondary winding.</p>magneyic-levitation transportadjustable linear induction motorstarting tractive forcescurrent extraction in the slotмагнитолевитационный транспортрегулируемый линейный асинхронный двигательпусковые тяговые усилиявытемнение тока в пазу[Костенко М.П, Пиотровский Л.М. Электрические машины. Ленинград: Энергия, ч. 2, 1973. [Kostenko MP, Piotrovskiy LM. Elektricheskiye mashiny. Leningrad: Energiya; 1973. (In Russ)]. Доступно по: https://bookree.org/reader?file=652790. Ссылка активна на: 27.01.2021.][Вольдек А.И. Электрические машины (монография). Ленинград: Энергия, 1978. [Vol'dek AI. Elektricheskiye mashiny (monografiya). Leningrad: Energiya; 1978. (In Russ)]. Доступно по: https://www.studmed.ru/view/voldek-ai-elektricheskie-mashiny_2c65ef977a1.html. Ссылка активна на: 27.01.2021.][Винокуров В.А., Попов Д.А. Электрические машины железнодорожного транспорта. М.: Транспорт, 1986. [Vinokurov VA, Popov DA. Elektricheskiye mashiny zheleznodorozhnogo transporta. M.: Transport; 1986. (In Russ)]. Доступно по: https://www.studmed.ru/vinokurov-va-popov-da-elektricheskie-mashiny-zheleznodorozhnogo-transporta_7d63ea3eaf8.html. Ссылка активна на: 27.01.2021.][Веселовский О.Н., Коняев А.Ю., Сарапулов Ф.Н. Линейные асинхронные двигатели. М.: Энергоатомиздат, 1991. [Veselovskiy ON, Konyayev AYu, Sarapulov FN. Lineynyye asinkhronnyye dvigateli. M.: Energoatomizdat; 1991. (In Russ)]. Ссылка активна на: 28.01.2021. Доступно по: http://nauchkniga.com/nk/index.php?action=bookInfo&id=69266.][Сарапулов Ф.Н., Бегалов В.А., Иваницкий С.В. Исследование короткозамкнутого линейного асинхронного двигателя с разомкнутым магнитопроводом // Электричество. – 1982. – № 5. – С. 30–34. [Sarapulov FN, Begalov VA, Ivanitskiy SV. Issledovaniye korotkozamknutogo lineynogo asinkhronnogo dvigatelya s razomknutym magnitoprovodom. Elektrichestvo. 1982;(5):30-34. (In Russ.)].][Сарапулов Ф.Н. Расчет режима короткого замыкания индукционного двигателя на основе магнитной схемы замещения // Электричество. – 1976. – № 6. – С. 56–58. [Sarapulov FN. Raschet rezhima korotkogo zamykaniya induktsionnogo dvigatelya na osnove magnitnoy skhemy zameshcheniya. Elektrichestvo. 1976;(6):56-58. (In Russ.)].][Епифанов А.П., Лебедев А.М., Талья И.И. Повышение эффективности тягового линейного асинхронного привода // Известия вузов. Электромеханика. – 1990. – № 7. – С. 60–67. [Еpifanov AP, Lebedev AM, Tal'ya II. Povysheniye effektivnosti tyagovogo lineynogo asinkhronnogo privoda. Izvestiya vuzov. Elektromekhanika. 1990;(7):60-67. (In Russ.)].][Сарапулов Ф.Н., Сарапулов С.Ф., Шымчак П. Математические модели линейных индукционных машин на основе схем замещения. Екатеринбург: ГОУ ВПО УГТИ – УПИ, 2001. [Sarapulov FN, Sarapulov SF, Shimchak P. Matematicheskiye modeli lineynykh induktsionnykh mashin na osnove skhem zameshcheniya. Yekaterinburg: GOU VPO UGTI – UPI; 2001. (In Russ)]. Доступно по: https://bookree.org/reader?file=813029&pg=2. Ссылка активна на: 28.01.2021.][Hellinger R, Mnich P. Linear Motor-Powered Transportation: History, Present Status and Future Outbook. Proceedings of the JEEE. 2009;97(11):1892-1900.][Вольдек А.И. Индукционные магнитогидродинамические машины с жидкометаллическим рабочим телом. – Л.: Энергия, 1970. – 271 с. [Voldek AI. Induktsionnye magnitogidrodinamicheskie mashiny s zhidkometallicheskim rabochim telom. Leningrad: Energia; 1970. 271 p. (In Russ.)].][Ямамура С. Теория линейных асинхронных двигателей. – Л.: Энергоатомиздат, 1983. – 180 с. [Yamamura S. Teoria lineinykh asinkhronnykh dvigatelei. Leningrad: Energoatomizdat; 1983. 180 p. (In Russ.)].][Черных И.В., Сарапулов Ф.Н. Основы теории и моделирование линейного асинхронного двигателя как объекта управления. – Екатеринбург, УГТУ, 1999. – 229 С. [Chernykh IV, Sarapulov FN. Osnovy teorii i modelirovanie lineinogo asinkhronnogo dvigatelia kak ob'ekta upravlenia. Ekaterinburg. UGTU. 1999. 229 p. (In Russ.)].][Li M, Yang Z, Lin F, Sun H. Characteristics of Linear Induction Motor Considering Material of Reaction Plate Change. Journal of Computers. 2013;8(1):102-107. doi: 10.4304/jcp.8.1.102-107][Lee H-W, Lee SG, Park C, et al. Characteristic Analysis of a Linear Induction Motor for a Lightweight Train According to Various Secondary Schemes. IJR International Journal of Railway. 2008;1(1):6-11.][Соломин А.В. Регулируемый линейный асинхронный двигатель // Электротехника. – 2004. – № 12. – С. 31–34. [Solomin AV. Reguliruyemyy lineynyy asinkhronnyy dvigatel'. Elektrotekhnika. 2004;(12):31-34. (In Russ.)].]