Transportation Systems and TechnologyTransportation Systems and Technology2413-9203Eco-Vector2064210.17816/transsyst202061146-160Research ArticleThe transport company capital assets modernization according to market condition dynamicsPodsorinVictor A.<p><span style="display: inline !important; float: none; background-color: #ffffff; color: #111111; font-family: Arial; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px;">Doctor of Economics, professor, Department "Economics and management in transport" MIIT</span></p>podsorin@mail.ruhttps://orcid.org/0000-0002-2552-8536OvsiannikovaElena N.<p><span style="background-color: #ffffff;">Senior lecturer, Department of transport Economics and management»</span></p>elena-ovs.21@yandex.ruRussiаn Transport UniversityRussian University of Transport30032020611461601402202014022020Copyright © 2020, Podsorin V.A., Ovsiannikova E.N.2020<p><strong>Background: </strong>The active development of commodity-transport ties makes the issues of the influence of the situation on commodity markets on the directions and structure of freight traffic particularly important. Scientific understanding of the prospects for the development of transport communications in order to increase the efficiency of goods distribution in accordance with the growing requirements of the economy for its speed, reliability and cost allows us to determine economic indicators for the development of transport infrastructure and the need for investment in fixed assets of transport companies.</p>
<p><strong>Aim: </strong>Development of methodological tools for assessing the impact of commodity markets on the processes of updating fixed assets of a transport company.</p>
<p><strong>Methods: </strong>The methodological basis of the study is the work of domestic and foreign scientists, which examined the formation of a system of economic indicators - indicators of the state of technical means and systems, the problems of the development of railway transport in the context of macroeconomic changes, as well as the features of innovative activity in railway transport. To solve the tasks, the method of system analysis, methods of statistical analysis, methods of technical and economic calculations, etc. were used.</p>
<p><strong>Results: </strong>A methodological approach to the determination of economic indicators reflecting the need for investment when updating the fixed assets of a transport company is proposed taking into account the dynamics of the transport market.</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> The economically feasible renewal of fixed assets of railways not only plays an exceptional role in creating the conditions for the efficient use of their production resources and their development in general, but also helps to create conditions for satisfying solvent demand in the transport market.</p>market conditionstransport markettransport companyfixed assetsdepreciationinvestmentlines of indifferenceконъюнктуратранспортный рыноктранспортная компанияосновные средстваизносинвестициилинии безразличия[Терешина Н.П., Подсорин В.А., Овсянникова Е.Н. Исследование конъюнктуры транспортного рынка в условиях цифровизации процессов управления // Экономика железных дорог. – 2018. – № 6. – С. 27–34. [Tereshina NP, Podsorin VA, Ovsyannikova EN. Research of a conjuncture of a transport market in conditions of digitalization of management processes. Railway Economy. 2018;(6):27-34. (Russ., Engl.]. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=35103883 Ссылка активна на: 20.01.2020.][Малов В.А. О ходе работы «Прогноз реального состояния основных фондов ОАО «РЖД» и обоснование потребных инвестиций в разрезе хозяйств». // Бюллетень Объединенного ученого совета ОАО «РЖД» – 2012. – № 1. – С. 19–40. [Malov VA. O khode raboty “Prognoz real'nogo sostoyaniya osnovnykh fondov OАO “RZHD” i obosnovanie potrebnykh investitsij v razreze khozyajstv”. Byulleten' Ob"edinennogo uchenogo soveta OАO “RZHD”. 2012;(1):19-40. (In Russ.)]. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=19127890 Ссылка активна на: 20.01.2020.][Б.М. Лапидус, Д.А. Мачерет и др. Стратегическое развитие железнодорожного транспорта в России / Под ред. Б.М. Лапидуса. – М.: МЦЭФР, 2008. – 304 с. [Lapidus BM, Macheret DA. Strategicheskoe razvitie zheleznodorozhnogo transporta v Rossii. Lapidus BM, editor. Moscow: MTSEHFR; 2008. p.304. (In Russ.)]. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=19884498 Ссылка активна на: 20.01.2020.][Рышков А.В. Исследование экономической конъюнктуры железнодорожного транспорта (методология, анализ, оценки): дис. ... д-ра экон. наук. – М., 2009. – 355 с. [Ryshkov АV. Issledovanie ehkonomicheskoj kon"yunktury zheleznodorozhnogo transporta (metodologiya, analiz, otsenki) [dissertation]. Moscow; 2009. 355 p. (In Russ.)]. Доступно по: https://search.rsl.ru/ru/record/01003467276 Ссылка активна на: 20.01.2020.][Экономическая безопасность России: Общий курс: Учебник / Под ред. В.К. Сенчагова. – М.: Дело. 2005. – 896 с. [Senchagova VK, editors. EHkonomicheskaya bezopasnost' Rossii: Obshhij kurs: Uchebnik. Moscow; Delo; 2005. 896 p. (In Russ.)]. Доступно по: https://search.rsl.ru/ru/record/01004876664 Ссылка активна на: 20.01.2020.][Авдийский В.И., Сенчагов В.К. Методологии определения пороговых значений основных (приоритетных) факторов рисков и угроз экономической безопасности хозяйствующих субъектов // Экономика. Налоги. Право – 2014. – № 4. – С. 73–78. [Аvdijskij VI, Senchagov VK. Metodologii opredeleniya porogovykh znachenij osnovnykh (prioritetnykh) faktorov riskov i ugroz ehkonomicheskoj bezopasnosti khozyajstvuyushhikh sub"ektov. EHkonomika. Nalogi. Pravo 2014;(4):73-78. (In Russ.)]. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=22635124 Ссылка активна на: 20.01.2020.][Транспорт в России. 2018: Стат. сб./ Росстат. – М., 2018. – 101 с. [Transport v Rossii. 2018: Stat. sb./ Rosstat. Moscow; 2018. 101 p. (In Russ.)]. Доступно по: https://www.gks.ru/free_doc/doc_2018/transp18.pdf Ссылка активна на: 20.01.2020.][Транспорт в России. 2009: Стат. сб./ Росстат. – М., 2009. – 192 с. [Transport v Rossii. 2009: Rosstat. Moscow; 2009. 192 p. (In Russ.)]. Доступно по: https://www.gks.ru/folder/210/document/13229 Ссылка активна на: 20.01.2020.][Транспорт в России. 2003: Стат. сб./ Госкомстат России. – М., 2003. – 182 с. [Transport v Rossii. 2003: Goskomstat. Moscow; 2003. 182 p. (In Russ.)]. Доступно по: https://www.gks.ru/folder/210/document/13229 Ссылка активна на: 20.01.2020.][Годовые отчеты ОАО "РЖД". Доступно по: http://ir.rzd.ru/static/public/ru/accessible?STRUCTURE_ID=32 Ссылка активна на 20.01.2020 [Godovye otchety OАO "RZHD" [Internet]. [cited 2020 January 20]. Available from: http://ir.rzd.ru/static/public/ru/accessible?STRUCTURE_ID=32 (In Russ.)].][Подсорин В.А. Экономические методы управления процессом обновления технических средств и систем транспортной компании [Текст]: дис. ... д-ра экон. наук. – М., 2015. – 333 с. [Podsorin VА. EHkonomicheskie metody upravleniya protsessom obnovleniya tekhnicheskikh sredstv i sistem transportnoj kompanii [dissertation]. Moscow; 2015. 333 p. (In Russ.)]. Доступно по: https://search.rsl.ru/ru/record/01005563682 Ссылка активна на: 20.01.2020.][Мачерет Д.А., Измайкова А.В. Экономическая роль инноваций в долгосрочном развитии на транспорте (монография). – М.: МИИТ, 2016 – 162 С. [Macheret DА, Izmajkova АV. EHkonomicheskaya rol' innovatsij v dolgosrochnom razvitii na transporte (monografiya). Moscow; MIIT, 2016. 162 p. (In Russ.)]. Доступно по: https://search.rsl.ru/ru/record/01008809496 Ссылка активна на: 20.01.2020.][Волков Б.А., Гудков П.А. Износ и ввод основных средств на железных дорогах // Мир транспорта – 2014. – № 3 (52). – С. 76–83. [Volkov BА, Gudkov PА. Iznos i vvod osnovnykh sredstv na zheleznykh dorogakh. Mir transporta 2014;3(52):76-83. (In Russ.)]. Доступно по: https://elibrary.ru/item.asp?id=21692679 Ссылка активна на: 20.01.2020.][Bogataj D, Bogataj M, Drobne S. Interactions between flows of human resources in functional regions and flows of inventories in dynamic processes of global supply chains International Journal of Production Economics. 2009;209:215-225 doi: 10.1016/j.ijpe.2017.10.018][Jaworski P, Liberadzki K, Liberadzki M. Principles of the toll roads pricing. Archives of Transport 2018;45(1): 53-62 doi: 10.2139/ssrn.3087990][Макконел К.Р., Брю С.Л. Экономикс: учебник – М.: ИНФРА-м, 2003. – 983 с. [Makkonel KR., Bryu SL. EHkonomiks Moscow: INFRА-m; 2003. 983 p. (In Russ.)]. Доступно по: https://institutiones.com/download/books/805-economics.html Ссылка активна на: 20.01.2020.]