Features of the influence of noise background on the choice of visual stimuli by children of early preschool age with different levels of anxiety
- Autores: Struzhkin M.L.1, Kuznetsova T.G.1, Ogorodnikova E.A.1
-
Afiliações:
- Federal State Budget Scientific Institution Pavlov Institute of Physiology
- Edição: Volume 39, Nº 3 (2025)
- Páginas: 53-63
- Seção: СЛУХОВАЯ СИСТЕМА
- URL: https://transsyst.ru/0235-0092/article/view/696753
- DOI: https://doi.org/10.7868/S3034593625030059
- ID: 696753
Citar
Texto integral
Resumo
The work continues a series of psychophysical experiments on studying the features of visual recognition of target stimuli of different colors or different sizes by early preschool children. For measurements, a previously developed game technique was used with a touch screen monitor to present images of geometric figures in silence and under an acoustic background corresponding to noise of “children’s polyphony”. The noise was fed through headphones with an intensity of 45 dB (the volume level of spoken speech). The experiments involved children with normal vision and hearing aged 3–4 years (n = 60) attending a city kindergarten. The data obtained on the extended sample confirmed the previously identified patterns: children of this age make a significantly worse choice based on the “color” feature than on the “size” feature (p <0.01); the introduction of the background noise of “children’s polyphony” increases the search time for a visual target, especially in the tasks of choosing the target “color”. A comparative analysis of the results in subgroups of children demonstrating different levels of activity and anxiety showed the manifestation of reliable differences, which is in good agreement with the preliminary data of the previous study. The results are of practical importance for the organization of preschool education, taking into account the characteristics of the psychophysiological profile of children and their level of anxiety, as well as special education for children with developmental delays.
Sobre autores
M. Struzhkin
Federal State Budget Scientific Institution Pavlov Institute of Physiology
Email: mstruzhkin@gmail.com
199034, St. Petersburg, nab. Makarova, 6, Russia
T. Kuznetsova
Federal State Budget Scientific Institution Pavlov Institute of Physiology199034, St. Petersburg, nab. Makarova, 6, Russia
E. Ogorodnikova
Federal State Budget Scientific Institution Pavlov Institute of Physiology199034, St. Petersburg, nab. Makarova, 6, Russia
Bibliografia
- Адаскина А.А., Воронкова И.В., Сираджева Ш.Ш. Связь тревожности и успешности обучения у обучающихся 4-х классов. Вестник практической психологии образования. 2024. Т. 21. № 4. С. 165-175
- Андреева С.В. Понимание речи детьми с расстройствами аутистического спектра. Специальное образование. 2024. № 2 (74). С. 63-89
- Знаменская Т.К., Мартынюк В.Ю., Швейкина В.Б. Морфофункциональные особенности развития головного мозга и системы кровообращения в онтогенезе. Международный неврологический журнал. 2019. № 6 (108). С.17-29
- Колосова Н.Г., Стефанова Н.А. Нейротрофическое обеспечение головного мозга в онтогенезе и при развитии нейродегенеративных заболеваний. Вестник Московского университета. Серия 16. Биология. 2016. № 4. С.72-82
- Корнев А.Н., Люблинская В.В., Столярова Э.И. Селективное слуховое внимание у детей дошкольного возраста. Экспериментальная психология. 2012. Т. 5. № 4. С. 18-31.
- Кузнецова Т.Г., Родина Е.А., Стружкин М.Л. Ранняя помощь детям и их семьям: вопросы сопровождения в образовательном процессе. Непрерывное образование. 2022. № 2. С. 4-8.
- Кузнецова Т.Г., Стружкин М.Л., Голубева И.Ю. Особенности опознавания изображений фигур разного цвета и размера детьми 3–4 лет с использованием шумового фона. Психолого-педагогические исследования. 2024. Т. 16. № 1. С. 111-120.
- Кузнецова Т.Г., Стружкин М.Л., Голубева И.Ю., Родина Е.А., Огородникова Е.А. Влияние акустического фона на выбор зрительных стимулов детьми раннего дошкольного возраста. Сенсорные системы. 2025. Т. 39. №1. С. 27-37. doi: 10.31857/S0235009225010034
- Лукьянов О.В., Неровных М.С. Социально-демографические фильтры развития высших психических функций дошкольников. Сибирский психологический журнал. 2023. № 89. С. 65-85.
- Мазурова Н.В., Трофимова Ю.А. Взаимосвязь тревожности детей дошкольного возраста и стиля семейного воспитания. Вопросы современной педиатрии. 2013. 12(3): 82-88.
- Маракушина И.Г., Павозкова О.Е., Поляшова Н.В. Динамика работоспособности и помехоустойчивости внимания у детей младшего школьного возраста в процессе обучения. Проблемы современного педагогического образования. 2019. С. 193-294.
- Мубаракзянова З.Р. Профилактика и психокоррекция тревожности как фактор влияния на успеваемость обучения детей младшего школьного возраста. Материалы IX Андреевских чтений. 2024. С. 305.
- Небылицын В.Д. Психофизиологические исследования индивидуальных различий. М., 1976.
- Осокина Е.С., Чернышев Б.В., Чернышева Е.Г. Связь селективного слухового внимания с индивидуальными особенностями. Журнал Высшей школы экономики. 2011. Т. 8. № 3. С. 121-129.
- Прихожан А.М. Формы и маски тревожности. Влияние тревожности на деятельность и развитие личности. Тревога и тревожность. 2001. С. 143-156.
- Романов С.Г., Гончаров О.А. Возрастные особенности категориального восприятия фокальных и пограничных цветов в центральных и периферических полях зрения. Психологические исследования. 2020. Т. 13. № 74. С. 4. doi: 10.54359/ps.v13i74.165
- Стружкин М.Л., Кузнецова Т.Г., Годынская Н.В. Разработка и апробация методики распознавания зрительных стимулов с использованием цифровых технологий у детей дошкольного возраста. Вестник Северо-Восточного Федерального Университета. Серия “Педагогика. Психология. Философия”. 2020. № 4(20). С. 65-68.
- Черенкова Л.В., Соколова Л.В. Особенности инвариантного опознания зрительного изображения у детей дошкольного возраста с типичным и атипичным развитием. Физиология человека. 2016. Т. 42. № 3. С. 74-81. doi: 10.7868/S0131164616010069
- Anderson J.R., Kuroshima H., Fujita K. Observational learning in capuchin monkeys: a video deficit effect. Q. J. Exp. Psychol. 2017. V. 70. P. 1254-1262. doi: 10.1080/17470218.2016.1178312
- Barkley R.A. Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 1997. V. 121(1). P. 65-94. doi: 10.1037/0033-2909.121.1.65
- Biederman J., Petty C.R., Clarke A., Lomedico A., Faraone S.V. Predictors of persistent ADHD: an 11-year follow-up study. J Psychiatr Res. 2011. V. 45(2). P. 150-5. doi: 10.1016/j.jpsychires.2010.06.009
- Bhatnagar S., Ellis B. Evolutionary origins and functions of the stress response system. In Stress: Concepts, Cognition, Emotion, and Behavior. Academic Press: Cambridge, MA, USA. 2016. P. 95-101.
- Bonetti L., Haumann N.T., Brattico E., Kliuchko M., Vuust P., Särkämö T., Näätänen R. Auditory sensory memory and working memory skills: Association between frontal MMN and performance scores. Brain Research. 2018. V. 1700. P. 86-98. doi: 10.1016/j.brainless.2018.06.034
- Brecht K.F., Ostojić L., Legg E.W., Clayton N.S. Difficulties when using video playback to investigate social cognition in California scrub-jays (Aphelocoma californica). Peer J. 2018. V. 6. P. 44-51. doi: 10.7717/peerj.4451
- Cyniak-Cieciura M., Zawadzki B. The relationship between temperament traits and post-traumatic stress disorder symptoms and its moderators: Meta-analysis and meta-regression. Trauma, Violence, & Abuse. 2021. V. 22(4). P. 702-716.
- Escobar M., Trianes M.V., Fernández-Baena F.J., Miranda Páez J. Relaciones entre aceptación sociométrica escolar e inadaptación socioemocional, estrés cotidiano y afrontamiento. Rev. Lat. Am. Psicol. 2010. V. 42. P. 469-479.
- Farsi A., Pirian F. The Effect of Perceptual-Motor Training and Mindfulness on Performance and Working Memory in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Sport Psychology Studies. 2023. doi: 10.22089/spsyj.2020.8905.1961
- Ghodrati S., Nejad M.S.A., Sharifian M., Nejati V. Inhibitory control training in preschool children with typical development: an RCT study. Early Child Development and Care. 2021. V.191(13). P.1-10. doi: 10.1080/03004430.2019.1691544
- Goodale M.A., Milner A.D. Separate visual pathways for perception and action. Trends in Neurosciences. 1992. V. 15. P. 21-26. doi: 10.1016/01662236(92)90344-8
- Jones P.R., Landin A., McLean M.Z., Juni M.Z., Maloney L.T., Nardini M., Dekker T.M. Efficient visual information sampling develops late in childhood. Journal of Experimental Psychology General. 2019. V.1148(7). P.1138-1152. doi: 10.1037/xge0000629
- Lazarus R.S., Folkman S. Stress, Appraisal, and Coping. Springer Publishing Company: New York, NY, USA. 1984.
- Livingstone M.S., Hubel D.H. Psychophysical evidence for separate channels for the perception of form, color, movement, and depth. J. Neurosci. 1987. V. 7. P.3416-3468. doi: 10.1523/JNEUROSCI.07-11-03416.1987
- Masi G., Brovedani P. The hippocampus, neurotrophic factors and depression. CNS Drugs. 2011. V. 25. P.913-931.
- Mealings K. Classroom acoustics and cognition: A review of the effects of noise and reverberation on primary school children’s attention and memory. Building Acoustics. 2022. V. 29(3). P. 401-431.
- Morgan P.L., Farkas G., Wang Y., Hillemeier M.M., Oh Y., Maczuga S. Executive function deficits in kindergarten predict repeated academic difficulties across elementary school. Early Child Res. Q. 2019. V. 46. P.20-32.
- Murray J., Farrington D.P., Sekol I., Olsen R.F. Effects of parental imprisonment on child antisocial behaviour and mental health: A systematic review. Campbell Syst. Rev. 2009. V. 5. P. 1105.
- Nejati V., Derakhshan Z., Mohtasham A. The effect of comprehensive working memory training on executive functions and behavioral symptoms in children with attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD). Asian Journal of Psychiatry. 2023. V. 81. doi: 10.1016/j.ajp.2023.103469
- Nesse R.M., Pirskanen H., Jokinen K., Karhinen-Soppi A., Notko M., Lämsä T., Otani M., Rogero-García J. Children’s emotions in educational settings: Teacher perceptions from Australia, China, Finland, Japan and Spain. Early Child. Educ. J. 2019. V. 47. P. 417-426.
- PapMacrides E., Miliou O., Angeli C. Programming in early childhood education: A systematic review. International Journal of Child-Computer Interaction. 2022. V. 32. P. 100-396.
- Petkus A.J., Reynolds C.A., Wetherell J.L., Kremen W.S., Gatz M. Temporal dynamics of cognitive performance and anxiety across older adulthood. Psychol Aging. 2017. V. 32(3). P. 278–292. doi: 10.1037/pag0000164
- Porges S.W. Orienting in a defensive world: Mammalian modifications of our evolutionary heritage. A polyvagal theory. Psychophysiology. 1995. V. 32. P. 301-318.
- Pylypiuk K.M. Prevention and correction of pedagogical neglect based on research materials of German universities. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series: “Pedagogy and Psychology”. 2022. V. 8(1). P. 78-85.
- Richmond S., Kirk H., Gaunson T., Bennett M., Bellgrove M.A., Cornish, K. Digital cognitive training in children with attention-deficit/ hyperactivity disorder: a study protocol of a randomized controlled trial. BMJ Open. 2022. V. 12(6). Article e055385. doi: 10.1136/bmjopen-2021-055385
- Rodríguez D.C.L., Lee G.M., Bushnell B.N., Majaj N.J., Movshon J.A., Kiorpes L. Development of radial frequency pattern perception in macaque. Journal of vision. 2024. V. 24(6). doi: 10.1167/jov.24.6.6
- Shangguan X., Wu J., Wu Y., Chen C. Design and Evaluation of a School-based Sustained Attention Training Program with Parental Involvement for Preschoolers in Rural China. Early Education and Development. 2024. V. 35(2). P. 188-203.doi: 10.1080/10409289.2022.2126265
- Suddendorf T., Simcock G., Nielsen M. Visual self-recognition in mirrors and live videos: evidence for a developmental asynchrony. Cogn. Dev. 2007. V. 22. P. 185-196. doi: 10.1016/j.cogdev.2006.09.003
- Trifunović A., Čičević S., Ivanišević T., Simović S., Mitrović S. Education of children on the recognition of geometric shapes using new technologies. Education Science and Management. 2024. V. 2(1). P. 1-9.
- Troseth G.L. TV guide: two-year-old children learn to use video as a source of information. Dev. Psychol. 2003. V. 39. P. 140-150. doi: 10.1037/0012-1649.39.1.140
- Vasudevan A. Slow learners Causes, problems and educational programs. International journal of applied research. 2017. V. 3(12). P. 308-313.
- Vona F., Silleresi S., Beccaluva E., Garzotto F. Social MatchUP: Collaborative Games in Wearable Virtual Reality for Persons with Neurodevelopmental Disorders. Cham: Springer. 2020. doi: 10.1007/978-3-030-61814-8_4
- Weems C.F., Silverman W.K. An integrative model of control: Implications for understanding emotion regulation and dysregulation in childhood anxiety. J. Affect. 2006. V. 91. P. 113-124.
- Xiang Z., Tan S., Kang Q., Zhang B., Zhu L. Longitudinal effects of examination stress on psychological well-being and a possible mediating role of self-esteem in chinese high school students. J. Happiness Stud. 2019. V. 20. P. 283-305
Arquivos suplementares

